Ilyen lenne a megújuló, gépjárműmentes pesti alsó rakpart
Múlt héten a hajós ágazatot érintő konferenciát tartottak hajós szakemberek számára a Vigadó téri Mahart kikötőben. A rendezvény célja az volt, hogy összehozza a személyhajózási ágazat kulcsfontosságú szereplőit és lehetőséget teremtsen az ágazatot érintő kérdések megismerésére és azokra közös megoldást találjon.
A konferencia első felében a Fenntartható hajózásról és az ágazat zöldítéséről tartott előadást Haász Zoltán, a Velencei-tavi Fejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezetője, majd a személyzeti utánpótlásról, az alkalmassági vizsgák újdonságairól és a jövőbeli hajós szakemberek képzéséről beszélt Kozma Bence, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközponttól. Ezután Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ képviselői mutatták be egy órában a főváros terveit a pesti rakpart megújítására, majd a résztvevő szakemberek felmerülő kérdéseire is válaszoltak.
A prezentációból kiderült, hogy a rakpart felújításának köszönhetően javulnak majd mind a gyalogos és kerékpáros, mind az autós forgalom feltételei, a burkolatok is megújulnak majd és mindez a hajózáshoz is szorosan kapcsolódik majd. Három külön időtávban gondolkoznak a rakpart megújításában. A rövidtávú tervek megvalósítása már idén megkezdődött és a következő évben is folytatódik majd, ez leginkább a rakpart időleges – hétvégi, illetve ünnepnapi lezárását, különböző programok szervezését, „placemakinget,” jelentette. A középtávú tervek már nagyobb léptékűek – ugyan nagyobb átalakítások nélkül zajlik, de a berendezések, infrastruktúra kialakítása zajlik majd, illetve a zöldfelületek bővítése. A hosszútávú tervek engedélyeztetése jelenleg is zajlik – ezekben a kérdésekben még a szakmai szervezetekkel is egyeztetnek, hogy minden fél számára a legmegfelelőbb megoldásokkal alakíthassák át a rakpartot. Utóbbiak kivitelezése azonban forráshiányban nem reális a közeljövőben, a legjobb esetben is azt tervezik, hogy a következő öt év során indulhat majd meg.
A rakpart projekt egyik legfontosabb pontja – ahogy Karácsony Gergely főpolgármester programjának is – az, hogy a pesti alsó rakpartot „visszaadják,” vagy átadják a sétáló, kerékpározó, rollerező közönségnek, illetve hogy rekreációs célokra használják. Egy civil kezdeményezés után írták alá a rakpart nyilatkozatot, 2023 nyarán pedig megindult a tesztidőszak is – hétvégéken, ünnepnapokon a rakpartot lezárták az autósforgalom előtt. A tesztidőszakban folyamatosan monitoroztak, tapasztalatot gyűjtöttek és ezek alapján készítették el a hosszabb távú terveket.
Az már most látszik, hogy van igény a rakpart rekreációs használatára (erre már 2003-ban, a Budapest Plázs kialakításakor is volt példa), látszik, hogy a városlakók belakják a teret, ha van rá lehetőség, ráadásul több európai nagyváros példájából látszik, hogy megvalósítható a rakpart autómentes övezetté alakítása. Amellett, hogy a délután volt a legnépszerűbb időszak a rakpart használatára, egyre több kerékpárral, rollerrel munkába igyekvő budapesti is megjelent a reggeli csúcsidőben a Jane Haining rakparton. A hajós szakma szempontjából a reggel 10 és este 8 közötti időszak a legfontosabb talán, ekkor használták legtöbben, a turisták, vendégek a rakpartot.
Kiemelték, hogy a rakpart megújulása azért is fontos, mert a városnak nincs másik olyan közparkja, amely egy hosszú, egyenes szakaszon terül el, így mindenki számára könnyen megközelíthető, a legtöbben 15-20 perc alatt el tudják érni. Ugyan a lezárt rakpart 15-20 ezres látogatószáma nem közelíti meg az autózók számát, de a főváros tapasztalatai alapján a rakpart használóinak száma érdemben nem csökkenne, ha más funkciót kapna.
A rakpart megújításának első üteme a Margit hídtól a Kossuth térig terjedő szakasz volt, ahol új térkövet, padokat és fákat helyeztek el. Ez azonban koncepciójában nem változtatta meg a rakpartot. Az id. Antall József rakparton azonban szeretnének az autós sávok mellett kerékpáros infrastruktúrát kiépíteni, dúsabb fasort telepíteni a nyári meleg enyhítésére. A Garibaldi utcáig térkővel raknák ki a rakpartot, onnan dupla fasor kísérné a villamosokat. A Széchenyi utcai lépcsőnél gyalogátkelővel könnyítenék meg a közlekedést.
A hajózás szempontjából fontos pont, hogy időszakos rakodó- és parkolóhelyeket alakítanának ki, emellett pedig a parti üzemeltetéshez szükséges helyeket, üzemi területeket is kialakítanának, míg a Lánchíd két oldalán 3-4 darab autóbuszparkolt helyeznének el, ahol a turistabuszokba történő ki-beszállás, illetve a várakozás is megengedett lenne. Emellett a rakpart fölött is több leszállóhelyet elhelyeznének még. A megállók pontos helyzetéről a visszajelzések alapján még egyeztetések szükségesek és többen megjegyezték azt is, hogy a nyári lezárások alatt a buszos városnézés ellehetetlenült, így örülnének annak, ha a jövőben sem állandó jelleggel válna gépjárműmentes övezetté a rakpart.
Fontos pontja a terveknek, hogy a Jane Haining rakpart forgalommentes közpark lenne, azonban a hajósok számára biztosítanának egy szervizutat az Eötvös tér és a Vigadó között (a terv szerint este 10 és reggel 6 között, de ez a hajós szakemberek visszajelzései alapján még változhat). A nemzetközi hajóállomásnál nagyobb közlekedésügyi tervezést igényel a rakpart kialakítása, hiszen itt biztosítani kell az átjárást a határügyi, üzemi kiszolgálás miatt is.
A rakpart megújításának a célja tehát egy közpart jellegű tér, ahol intenzívebb zöldfelületet alakítanak ki, a partélekre pedig szeretnék a biztonságos kiülést is biztosítani – lábtartóval és kapaszkodóval, ezt azonban műemléki szempontból még vizsgálják, mennyire megvalósítható.
Az ütemterv szerint a következő nyarakon az eddig megszokott ideiglenes megoldásokkal és lezárásokkal terveznek, de 2026-tól, ha a források is rendelkezésre állnak, elindulhat a pesti alsó rakpart megújulása.
Ugyan a konferencián nem hangzott el, de a kerületi önkormányzatoknak is vannak olyan terveik a területükön futó rakparttal, melyek a hajósokat is érintik: a 13. kerületi önkormányzat például a Duna-parton kikötő turistahajók számának csökkentéséért és funkciójuk korlátozásáért lobbizik, erről korábban egy hosszabb cikkben számoltunk be. A klasszikus sétahajózással foglalkozó hajótársaságok szerint a változások őket is kedvezőtlenül érintik, működésük ellehetetlenülhet.