2017. október – Kihirdette az Országgyűlés a CLNI egyezményt

Az Országgyűlés elfogadta és a 2017. évi CVII. törvénnyel kihirdette a felelősségnek a belvízi hajózásban való korlátozásáról szóló strasbourgi egyezményt (CLNI 2012). Az új szabályozás jelentősen átalakítja a hajózás jogrendjét, ezért minden hajózással foglalkozó szakembernek javasoljuk áttanulmányozását (Magyar Közlöny 2017/166. száma).

2017. augusztus 20. – Légi- és vízi parádé

Szövetségünk tagsága ismét részese volt az augusztus 20-ai állami ünnepi eseményeknek.Hajóink délelőtt mintgey 1000 utasnak tették lehetővé, hogy hajóinkról kényelmesen, közelről tekinthessék meg az ünnepi légi bemutatókat és a sportolók felvonulását, valamint hajóink is bemutatták, hogy milyen kellemes élményt nyújt a főváros hajóról, ami semmivel nem pótolható perspektíva. Bár az időjárás kezdetben nemvolt túl kedvező, de mire a rendezvények érdemi része elkezdődött már remek idő alakult ki. Valamennyi résztvevőnek köszönjük a fegyelmezett, pontos végrehajtást.

Este megváltozott helyszíni elosztásban zajlott le a tűzijáték, amely számos utasunk számára hajóról nyújtotta a maradandóan szép látványt.

Szövetségeinknek a hosszas előkészítő munka során jó együttműködést tudtak kialakítani a rendező szervezettel és a hatóságokkal, amelynek köszönhetően szakmailag elfogdható javaslataink szinte maradéktalanul elfogadásra kerültek.

2017. augusztus 16. – Aláírásra került a Dante projekt támogatási szerződése

A Személyhajósok Szövetsége és a Széchenyi Programiroda megkötötte azt a támogatási szerződést, amely lehetővé tette, hogy elkezdjük az érdemi munkát a hajózás adminisztratív korlátainak lebontására irányuló Dante projektben.

2017. Nyár – Átvettük a Magyar Hajózási Országos Szövetségtől a Dante pályázat koordinálását

Az év elején elindult a Dante Pályázat, melyet társszervezetünk a MAHOSZ menedzselt a nyár elejéig, azonban egy kisebb technikai ok miatt lemondott Pro Danube International szervezet által életre hívott és koordinált DANTE projekt, melynek célja a Duna és hajózható mellékfolyóin jelentkező adminisztratív terhek azonosítása és leküzdése a privát szektor és a felelős hatóságok együttműködésével. A projektpartnerek az akadályokra válaszul adott megfelelő példákkal és iránymutatásokkal kívánnak előállni a hatékony víziközlekedési adminisztráció érdekében. A projekt sikeres végrehajtásának egyik kulcsfontosságú eleme a transznacionális hajózási probléma bejelentő eszköz, mely a víziutat használók tapasztalatait hivatott gyűjteni. Szervezetünk két éven át részt vesz a munkában. A pályázat kifutása 2019 június 31.

2017. Nyár – Szervezetünk a Személyhajósok Szövetsége (SZHSZ) a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségével (MBFSZ) közösen megtartotta a Dante pályázat kerekasztal beszélgetését…

…a dunai víziút szabályozó hatóságok és víziút felhasználói között 2017.07.12-én Budapesten a Kláris Irodahajón. A megbeszélést Búza Bence az MBFSZ projektvezetője moderálta. A köszöntőt Bencsik Attila az MBFSZ elnöke tartotta, melyben rámutatott a kommunikáció fontosságára a hatóságok és a felhasználók között. Bencsik elnök úr példákon mutatta be a költségcsökkentés jelentőségét a belvízi fuvarozok és a személyhajós cégek idő, és költségcsökkentése érdekében. 
Ezt követően Rafael Róbert a Pro Danube International (PDI) Senior Projekt Vezetője ismertette a Dante projektet, egészen a munkacsomagok mélységéig, valamint visszatekintett a történelemben, az előző 20-évre is. Kihangsúlyozta az egy „folyó, egy szabályrendszer” elmélet hatásosságat is.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM) Gerencsér Zsolt referens úr képviselte, aki a jelenlevőknek ismertette a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) megszűnése utáni időszakot, az átalakulással járó nehézségeket, és a hatóság új szervezeti egységének a struktúráját.
Mező Gergely a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület (RSOE) projekt menedzsere a RIS alkalmazásokat mutatta be a jelenlevő hallgatóságnak. Mező úr fókuszállt azokra a webes, és mobiltelefonos alkalmazásokra és azokra a fejlesztésekre, melyeket az RSOE fejlesztett az elmúlt években, ezzel felzárkózva és több ízben megelőzve számos európai tagországot az infókommunikáció területén. 
Major Ernő a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) projekt vezetője ismertette a Magyarországon közlekedő hajók bejelentkezési kötelezettségét nevezetesen a 005/Du/2016 értelmezését és jelentőségét a gyakorlatban. A rövid kávészünet után felszólalt még Máté Tamás Igazgatásrendészeti Osztályvezető, rendőr százados, Magyar Levente a Budapesti Fővárosi Kormányhivatal Közlekedési Főosztályának kikötői referense, valamint Bíró Péter vezérigazgató Nemzetközi Innovációs-, Green Plus és Éghajlatvédelmi menedzser Biofriendly üzemanyag tesztelési szakértő is.

2017. augusztus 20. – Ismét lesz hajós-repülős ünnepi bemutató

Szövetségünk tagsága – a kormány felkérésére – részt vesz az augusztus 20-ai ünnepségek rendezvényein. A hajók – bár röviden, de talán látványosan – 10 óra után lesznek láthatók a parlament közelében. További részletek a Kormány weboldalain találhatók.
Célunk annak jelzése, hogy a hajózás élt, él és élni fog. Jelezni kívánjuk, hogy a hajós pálya nyitva áll mindenki számára, aki szereti a szabadságot, az olyan munkát, amely nem köt íróasztalhoz, a természet kellős közepén történik, nem ismer határokat, kreativitást kíván, kedvező az időbeosztása, és nagyon is férfias munka (de azért elhivatott hölgyeknek is ajánlott – már több magyar hölgy rendelkezik a legmagasabb hajóvezetői képesítésekkel). Honfitársaink már egész Európát benépesítették magyar hajósokkal, azaz van járt út az újonnan érkezőknek is és van azoknak is, akik már inkább itthon szeretnék folytatni karrierjüket. A hajós hivatás nagyon szerethető, örök szerelem azoknak, akik megtalálják önmagukat benne.

2017. április 16. – Kirajzás

Ebben az évben is a SzemélyhajósokSzövetsége tagjai adják a gerincét a tavaszi szezonkezdetet megünneplő rendevénynek, amely a MAHOSZ szervezésében április 16-án 14 órától kezdődik. A rendezvényre az interneten várjuk az érdeklődők jelentkezését és a hagyományosan vendégül látott gyermek intézmények kis lakóit is.

2017. március – Tárgyalás a Magyar Tutisztikai Ügynökséggel

Szövetségünk felvette a kapcsolatot a Magyar Turistikai Ügynökséggel azzal a céllal, hogy segítsék töekvéseinket, elsődlegesen a jelenlegi helyzetben a rakpart átépítés kezelésében, majd a nagy állami rendezvények szervezésénél.

2017. január-március – Együttműködés a turista buszokat üzemeltető és turisztikai vállalkozásokkal

Szövetségünk tagjává vált a Magyar Turizmusért Szakmai Szövetségnek (MATUSZ), amelynek az idegenforgalmi szakma legnagyobb képviselői is tagjai. A MATUSZ javaslatcsomagot dolgozott ki a turizmus versenyképességének növelésére és a piacvédelemre a kormányzat és a főváros vezetői részére, amelynek aktív részesei voltunk, a személyhajózások és személyhajó kikötők érdekeinek megjelenítésével.

2017. január-május – Átépítés alatt a Carl Lutz rakpart

Ez év első félévében a nyári budapesti vízes világbajnokság kapcsán folyó átépítési munkálatok súlyosan érintik a fővárosban tevékenykedő személyhajózások túlnyomó többségét. Számos kikötőhelyünk nem közelíthető meg a turistabuszok és az utasok számára. A munkálatok a korábbi megállapodásokkal szemben más szervezési megoldással folynak, ami érdekeinket sérti. Kértük mindkét térségben érintett önkormányzat segítségét a kikötőinkhez érkező turistabuszok ideiglenes parkolási megoldására, de eddig csak a XIII. kerületi önkormányzattól kaptunk – korlátozott mértékű, de hasznos – segítséget. Az V. kerületi önkormányzat néhány napja biztosított hathatós támogatást a nehézségeink csökkentésére és a közeljövőben a parlament házelnökét is kérjük segítségül egy kis terület ideiglenes használatához.
Hasonló módon kezdeményeztük a Főváros illetékes vezetőivel a rakpart jövőbeni működésével kapcsolatos konzultációt, amelyre remélhetőleg hamarosan sor kerül.

2017. január – Új jövedéki törvény

A parlament még tavaly nyáron elfogadta az új jövedéki törvényt (2016. évi LXVIII. törvény – Jöt), amelynek novemberben megjelent a végrehajtási rendelete is (45/2016. (XI. 29.) NGM rendelet). A törvény hatályba lépését azóta több alkalommal is halasztották, de hamarosan hatályba lép. A korábbi bizonytalanságot sikerült egyértelműsíteni (kezdeményezésünkre) és így a hajózással kapcsolatos korábbi szabályozás (kedvezmény) az üzemanyag adójának visszatérítéséről, ill. a jelölt üzemanyag alkalmazásáról továbbra is hatályban marad (Jöt. 112. §; NGM rendelet: 72. §). Új elem, hogy a kedvezményből korábban kizárt úszómunkagépek is részesülnek a továbbiakban abból.

2017. január – A Szövetség négy új taggal bővült

2016 őszén négy szervezet jelezte azt, hogy tagja kíván lenni a Szövetségnek, amelyet az Elnökség egyhangúlag támogatott és január 1-ével a
– Balatoni Hajózási Zrt.
– MAHART Magyar Hajózási Zrt.
– Armada Budapest Hajózási Kft.
– Kláris Irodahajó Kft.
vált tagjává Szövetségünknek. Új tagjainkat ünnepélyes keretek között fogadtuk sorainkba. Tagságunk jelentősen erősödött az új tagokkal és ma már nem csak a fővárosban, hanem a Balaton térségében is törekszünk a közös érdekek hatékony érvényesítésére. Jelenlegi tagságunk összetétele tükrözi a magyar személyhajózási piac jellemzőit, megtalálható közöttük a két legnagyobb állami hajózási társaság, a nagy magánvállalkozások, nagy vagyongazdálkodó, néhány hajós kis vállalkozások és művészeti tevékenységet támogató vállalkozás, valamint muzeális hajókat istápoló alapítvány.
Jelenleg is folyamatban van több jelentkező belépése a Szövetségbe, ami jól mutatja azt, hogy törekvéseink, kezdeményezéseink és eredményeink vonzóvá tették a Szövetségi tagságot.

2016. április 17. – Tavaszi kirajzás, személyhajók felvonulása

A MAHOSZ és a Személyhajósok Szövetsége tagsága ismét kezet nyújt azoknak, akik érdeklődnek a hajózás iránt, vagy a főváros legszebb részein történő hajózás élményét szeretnék átélni. A személyhajózás fő szezonjának kezdetén a hazai személyhajózások szeretnék megmutatni magukat és jelezni azt, hogy a víz, a hajózás elválaszthatatlan része az emberi élettérnek. A belvízi (folyami) hajózás résztvevői hagyományt kívánnak termteni azzal, hogy a szezonkezdetkor minden évben ingyenes sétahajózásra hívják az érdeklődőket és a hátrányos helyzetű gyermekeket. Ezt tesszük idén is, amely rendezvényre szeretettel várjuk t. utasainkat. További részletek erre a linkre kattintva érhetők el.

2016. február 27. – Hagyományos hajós és repülős bál

Felhívjuk t. hajós kollégáink és a hajós társaságok, partner szervezetek figyelmét, hogy ismét megrendezésre kerül a hagyományos Hajós-repülős bál az Európa motoros fedélzetén.
A bálon találkozhatnak az ágazat magas beosztású vezetőivel, ritkán látott hajós kollégákkal, partnerekkel kellemes körülmények között.
Részletesebb tájékoztatás ezen az oldalon olvasható.
Várunk szeretettel mindenkit, aki a hajózást műveli, kedveli vagy megismerni akarja. Hagyományaink megőrzése is építi a hajózás fellendülésének lehetőségét.

2016. január 29. – Munkabizottság kezdte meg működését a MAHOSZ kereteiben

A MAHOSZ elnöksége döntése alapján külön munkabizottság foglalkozik a továbbiakban a Szövetség kezdeményezéseivel, esetleges megújításával, a hatékonyabb érdekérvényesítés erősítésére.

2015. december – Változások a jogszabályokban

Több éves meggyőző munkánk eredményeként a jogalkotó módosította a hivatásos belvízi hajósok orvosi alkalmassági vizsgálatának rendjét. A továbbiakban a belvízi hajósnak a pályára lépéskor, magasabb (más orvosi vizsgálati szintű) képesítéshez jutás előtt, majd 50 éves korától kell több alkalommal orvosi alkalmassági vizsgálatot végeztetnie. További részletek…

2015 május – Ismét a Parlament előtt látogatható a Lajta monitor

Szövetségünk az alábbi figyelemre méltó tájékoztatást kapta a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítványtól:
“Engedje meg, hogy meginvitáljuk Magyarország legrégebbi folyami hadihajójának nyilvános bejárására. 2015. május 1-jétől a Lajta Monitor ismét elérhetővé válik a nagyközönség számára. A különleges hadihajó alacsony hajótestének, ívelt fedélzetének és hatalmas lövegtornyának látványa igazi kaland kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Ismerje meg a Lajta Monitort és olvassa el a részleteket ide kattintva.
Várjuk szeretettel a Lajta Monitor hadihajón!
Üdvözlettel,
a Zoltán Alapítvány csapata”

2015. március 7. – Hajós- és Repülős Bál a MAHOSZ védnökségével

Immáron 4. alkalommal találkoznak a hajósok és a repülősök az Európa hajó fedélzetén, hogy megünnepeljék a két szakma sikerét. A hagyományhoz híven idén is március első szombatján tartjuk meg a bált, 2015. március 7-én 19 órától.

Az alábbi linken keresztül lehet regisztrálni a Hajós-és Repülőbálra, valamint a menü, programterv is itt található meg:

europahajo.hu/hrb2015

2014. október 16. – Konferencia a logisztikai szektort érintő fejlesztési lehetőségekről, forrásokról

Az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Non-profit Kft. a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társasággal, a Logisztikai Egyeztető Fórum (amelynek a MAHOSZ is tagja) szakmai támogatásával konferenciát szervez a logisztikai szakterületet érintő fejlesztési elképzelésekről, a formálódó pályázatokról és a kapcsolódó európai uniós irányelvekről. A program a csatolt dokumentumban tekinthető meg. A meghívó szövege, részletes program és az online jelentkezési felület itt található.

2014. július 18. – Hatályba lépett “A nemzeti fejlesztési miniszter 33/2014. (VII. 15.) NFM rendelete a hajózási hatósági eljárások díjairól szóló 29/2001. (IX. 1.) KöViM rendelet módosításáról”

Közel egy évig tartó egyeztetések után a MAHOSZ kezdeményezése alapján és számos kompromisszum eredményeként a jogalkotó kihirdette a hajózási díjak egy részét reálisabb mértékre csökkentő rendeletét (Magyar Közlöny 95. száma – 33/2014.NFM rendelet). Az egyeztetések elhúzódása jelentős károkat okozott a magyar gazdaságnak és elsősorban a hajózási iparnak. Azok a cégek és személyek, akik fennmaradása, megélhetése került veszélybe a magas díjak miatt jelentős számban vonultak ki az országból. Tovább… 

2014. augusztus 23. – Nagyszabású “Ironman” verseny kerül megrendezésre az alsó rakpartokon

A Triatlon Szövetség – amellyel a MAHOSZ és a Személyhajósok Szövetsége képviselői is egyeztettek – az alábbi tájékoztatást adta ki… Tovább… 

2014. május 21. – Szövetségünk megtartotta beszámoló közgyűlését

A közgyűlés elsődlegesen a közeljövő feladatait tárgyalta meg a 2013. évi beszámoló mellett, továbbá néhány fontos döntést hozott. Ide kattintva tekinthető meg a közgyűlés jegyzőkönyve.

2014. szeptember 10-12. – A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hetedik alkalommal rendezi meg az Európai Belvízi Hajózási Konferenciát

Felhívjuk t. Tagjaink és az Érdeklődők figyelmét a BMGE által szervezett hajózási tárgyú rendezvényre, amelynek két dokumentumát e helyről (1.; 2.) tesszük elérhetővé.

2014. május 6. – KöViM-rendelet módosítások

Módosult a hajózási képesítésekről szóló 15/2001. (IV.27.) KöViM, a hajók műszaki előírásairól szóló 13/2001.(IV.10) KöViM rendelet (Szemleszabályzat), valamint egy-egy elemben a Hajózási Szabályzat és a hajózási egészségi alkalmasság feltételeiről és vizsgálati rendjéről szóló 21/2002. (XI. 8.) GKM–ESzCsM együttes rendelet. Tovább…

2014. április 17. – Közgyűlések

A Személyhajósok Szövetsége április 17-én közgyűlést tartott, amelyen a következő döntéseket hozta:

  • a külső körülmények jelentős változásának kezelhetősége érdekében módosította az elnökség összetételét, amely április 17-étől a következő:
    • elnök: Varga Zsolt
    • főtitkár: Horváth Imre
    • főtitkár-helyettes: Kozma Tibor
    • titkár: Sztankó Attila
    • titkár-helyettes: Hudacsek Balázs
    • speciális feladatokkal megbízott elnökségi tag: Spányik Gábor
  • a közgyűlés köszönetet mondott Szalma Botond úrnak, több mint öt éven át végzett eredményes elnöki tevékenységéért
  • elfogadta a Dunagyöngye Kft. bejelentését a tagsági jogviszony megszűntetésére vonatkozóan és tiszteletbeli taggá választotta Szabó Tibor urat.

A Szövetség beszámoló közgyűlését május 21-ére tervezi, amelyről – véglegesítést követően – a t. Tagságot elektronikus levélben küldött meghívóval értesíti.

2014. március 1. – Ismét megrendezésre kerül a Hajós-Repülős Bál

Az Európa cégcsoport az alábbi tájékoztatást tette közzé: “Ismét találkoznak a hajósok és a repülősök az Európa Hajó fedélzetén, hogy együtt ünnepeljék a két szakma eredményeit. A program ezúttal időutazás lesz, melynek során a résztvevők a múltból indulnak, a jövőbe utaznak – és talán a jelenben érnek partot.
Olvassa el a programtervet, és kérje ki beszállókártyáját még ma!
Önnek is lapulnak a polcain értékes fotók a magyar dunai hajózás történetéből? Kérjük, hogy feltétlenül ossza meg velünk, mert a legjobb fotókat a Hajós-Repülős Bálon be fogjuk mutatni.
A közös képtárat itt találja!
Várjuk szeretettel a Hajós-Repülős Bálon 2014. március 1-jén!

A rendezvényt és annak céljait a MAHOSZ, mint a hajós társaságok túlnyomó többségének érdekképviseleti szervezete is támogatja.

2014. február 1. – Módosul a csónak meghatározása, ezzel a nyilvántartási és képesítési követelmények

A Parlament 2014. március 1-ei hatállyal módosította a csónak definícióját, ezzel bővítette az úszólétesítmények (vitorlás- és motorcsónak) azon körét, amelyek nem kötelezettek nyilvántartásba vételre, ezzel nem kell vizsgáztatni a hatóságnál, és nem kell vezetésükhöz képesítés. Az új definíció a következő:
(3. csónak: a hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő) „b) szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW, ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt;

2014. január 28. – Megtisztelő és bíztató minősítés a fővárosi kikötők üzemeltetőinek

Budapest elnyerte egy amerikai turizmusra szakosodott lap elismerését a kikötői szolgáltatások terén. Ilyen címeket nem osztogatnak teljesítmény nélkül. Ezek az információk, ezek a minősítések számos turistát vonzhatnak Budapestre, jó hírét keltik az országnak és a fővárosnak. Gratulálunk azoknak a tagjainknak, akik munkájukkal ezt a szép eredményt elérték.
Ugyanakkor féltjük ezt a nehezen megszerzett elismerést attól a folyamattól, ami a fővárosi kikötők körül az utóbbi két évben zajlik. Kérjük mindazokat, akik a kikötők kérdésében döntési helyzetben vannak/lesznek, hogy ezt a tényt ne hagyják figyelmen kívül és most már jól látható eredményeink alapján a döntéshozatalban vegyék figyelembe (ténylegesen) az ilyen eredmény elérésére képes cégek, szakembereik és érdekképviseleteik véleményét, javaslatait.

2013. december – SOS Gyermekfalu

Szövetségünk az augusztus 20-ai hajófelvonulás kapcsán utasainktól összegyűjtött, és azt jelentős összeggel kiegészített adományt adott át az SOS Gyermekfalunak. Az évértékelőn képviselőink is jelen voltak, láthatták, hogy jó helyre került a pénz. Az SOS Gyermekfalu az alábbi értékelést küldte meg Szövetségünknek: Tovább…

2013. augusztus 20. – Sikeres Hajófelvonulás

A MAHOSZ, a Személyhajósok Szövetsége idén is megszervezte az ünnepi Hajófelvonulást. Az idei felvonulás különlegessége a néhány nappal korábban meghirdetett ingyenes hajózás, amelyen – a hagyományos vendégek, azaz az állami gondozásban élő 910 gyermekkel együtt – több ezren vettek részt. Tovább a teljes cikkhez…

2013. augusztus 20. – Hajófelvonulás és meglepetés az ünnepen

A korábbi évek hagyományait folytatva a hajózási vállalatok, elsősorban a személyhajósok ismét megmutatják magukat a nagyközönségnek. Ebben az évben – mivel nem lesz állami rendezvény a tűzijátékon kívül a Dunán – annyiban változtatunk a korábbi gyakorlatunkon, hogy a – ma már állami – intézményekben élő gyermekek ingyenes élményhajózása mellett a nagyközönség számára is meglepetést tervezünk. Erről rövidesen további információval szolgálunk. Várunk minden érdeklődőt a Duna-partra 10 órától 11.30 óráig a Margit-híd és a Lánchíd között. A rendezvény leglátványosabb eleme – zárókép – a Parlament előtti vízterületen lesz látható. Itt szeretnénk felhívni a közvélemény és a döntéshozók figyelmét is arra, hogy a hajózás nehéz időket él meg, de élni akar és tud, munkahelyeket kínál, várja az utánpótlást, akik munkájuk kapcsán is világot láthatnak, kedvező egzisztenciális feltételeket érhetnek el, munkájukat természetközelben végezhetik, jó levegőn, a szabadság élményével, de “embert kívánó” feladatokkal.

Meglepetésünkről a következő weboldalon adunk részletes tájékoztatást: www.hajosunnep.hu

2013. július 22. Megünnepeltük a nándorfehérvári győzelem 557. évfordulóját

Szövetségünk hajói is részt vettek a történelmi győzelem évfordulójának ünnepén, amelyről képes beszámolót készítettünk (innen nyitható).

2013. július 22. Hatályba lépett a HSZ és a Képesítési rendelet módosítása

Július 22-i hatállyal módosultak három jogszabály rendelkezései, amelyek közül szélesebb kört a címbeli két rendelet érint. A fontosabb változások ide kattintva olvashatók.

2013. május 23. – Közgyűlést tartott a Szövetség

Szövetségünk május 23-án a Kossuth Múzeumhajón tartotta közgyűlését. A megjelentek elfogadták a 2012-ről szóló beszámolót és 2013. évi tervet, valamint az elnökség beszámolóját a fővárosi kikötőtervekkel kapcsolatos tárgyalásokról, tevékenységről. A közgyűlés a további minél hatékonyabb érdekérvényesítést tűzte ki az elnökség elé feladatként.
Az elnökség tagjaink köz felvette a Legenda Kft.
A közgyűlésen a korábbi elnökség mandátumának lejárta miatt tisztújítás történt, amelynek eredményeként a korábbi elnökség helyébe a következő elnökség lépett:

  • Szalma Botond, elnök
  • Horváth Imre, főtitkár,
  • Kozma Tibor, főtitkár-helyettes,
  • Varga Zsolt, titkár,
  • Sztankó Attila, titkár-helyettes,
  • Spányik Gábor, speciális feladatokkal megbízott elnökségi tag.

2013. május – Uniós kérdőív a hajózási képesítések közösségi szabályozásáról

Rövidesen (június 21-én) lezárul a véleményezési lehetőség az Európai Unió hajózási képesítésekről szóló irányelvének kapcsán kiadott kérdőívén. Minden szakembert biztatunk arra, hogy fejtse ki véleményét, amit közvetlenül (on-line) is rögzíteni lehet az Unió munkabizottságának weboldalán, vagy a BME szakértői által lefordított kérdőív beküldésével (a kérdőív letölthető az uniós honlapról, a lap alján).

2013. május 15. – Uniós kérdőív a hajózási képesítésekről

Már korábban jeleztük t. Tagjainknak és az Érdeklődőknek, hogy az EU megújítja a belvízi hajósok képesítéseire vonatkozó szabályozását. Jelenleg a vélemények bekérése folyik, amelyre kérdőívet bocsátottak ki. A kérdőív angol nyelvű, ezért azok véleményalkotásának megkönnyítésére, akik ezen a szinten nem beszélik az angolt már korábban is nyújtottunk egy egyszerűsített fordítást, most azonban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Repülőgépek és Hajók Tanszékének jóvoltából teljes magyar fordítást használhatnak a véleményüket megfogalmazók.

2013. április – Három jelentős módosítás a magyar és magyar-szlovák Duna-szakasz hatósági szabályozásában

Felhívjuk tisztelt Tagjaink és más hajózásban érdekeltek figyelmét három új hajósoknak szóló hirdetményre, amelyek jelentősen befolyásolják a dunai hajózást a Szap és Bok között. Kettő ezek közül (16/Du/2013. és 17/Du/2013. számú) a magyar-szlovák, ill. a magyar Duna-szakasz kötelékméreteinek új szabályozását tartalmazza.
A 13/Du/2013. számú a Duna fő ágán Magyarországon teljesen új gyakorlatot vezet be, állandó vízszintekhez köti a kíméletes, ill. hajózási tilalmak elrendelését, amely a továbbiakban automatikusan következik be a meghatározott vízállással.

2013. május 1-ei hatályba lépéssel – A Fővárosi Közgyűlés részlegesen újra szabályozta a fővárosi Duna-part használatát

Április 10-ei híradásunkban már beszámoltunk a fővárosi partszakaszok hasznosítására készült tanulmányokról és a közgyűlési határozatról. Az eltelt időben több egyeztetést tartottak az érdekelt felek (Főváros / BKK / és Szövetségünk képviselői), valamint több alkalommal fogalmaztuk meg írásban is észrevételeinket a tervezett döntésekkel kapcsolatban. Partnereink kompromisszumkészséget tanúsítottak és a tervezett módosításokat (a parthasználati díjak kivételével) további – egyebek mellett Szövetségünkkel tartott – egyeztetéseket tervezve október végére halasztották. Szövetségünk minden lehetőséget megragad azért, hogy az eredeti tervek szerint ellehetetlenülő szolgáltatások megmaradhassanak a turizmus, és Budapest vizet szerető lakossága számára – ezt továbbra is veszélyben látjuk. A Főváros átmeneti időszakra elfogadott rendeletét honlapunkról is elérhetővé tesszük, hogy minden érdeklődő megismerhesse. Hangsúlyozzuk, hogy az átmeneti szabályok még nem a korábban észrevételezett területi módosításokat vezették be. Azok megismeréséhez az eredeti tanulmányok anyaga szükséges (ez a Fővárosnál betekinthető). Kérünk minden hajózással és a Duna ésszerű hasznosításával szimpátiát érző honfitársunkat, hogy véleményét írja meg Szövetségünknek (mahosz@mahosz.hu).

2013. március 30. – Szakmai konzultációt kezdett az Európai Unió a belvízi hajós képesítések területén

Az Európai Unió – számos tagállam jelzésére – korszerűsíteni kívánja a belvízi hajózás hivatásos képesítéseinek rendszerét. A munka szervezésével részben a Rajnai Hajózási Központi Bizottságot bízták meg, de a véleményalkotás lehetősége minden Unióban székelő szervezetet, minden belvízi hajózási szakembert, és akár érdeklődőt is megilleti. A téma átöleli a hivatásos hajós képzés, a vizsgafeltételek, a képesítések és a szolgálati könyv kérdéskörét. Az Unió által megbízott munkabizottság kérdőívet bocsátott ki, ami sajátos szempontok (elsődlegesen a munkaerő-mobilitás, a hajózásbiztonság, versenyképesség) alapján vizsgálja és kéri véleményezni az egyes tervezett intézkedések hatásait, kéri ki a szakma véleményét.
Javasoljuk minden szakembernek és szakmai szervezetnek, vállalkozásnak, hogy alapos mérlegelés után minél szélesebb körben nyilvánítson véleményt, mert fontos, hogy az Unió döntéshozói ne egyoldalú (szokás szerint kizárólag a rajnai) érdek szerint hozza meg döntéseit.
Kiemelhető, hogy a jelen uniós szabályozás kizárólag a hajóvezető képesítésével foglalkozik és ez lényegesen megkönnyítette e területen a kölcsönös elismerés/elfogadás elérését, míg a többi képesítés és a szolgálati könyv ügyében ez ma sincs megoldva vagy nem megfelelően került rendezésre (elsődlegesen mondvacsinált akadályokra hivatkozva). A folyamat magyar érdekeknek is megfelelő eredménye döntően befolyásolhatja versenyképességünket (benne a magyar áruk versenyképességét is), a hajós dolgozók munkalehetőségeit.
A kérdőív letölthető az EU honlapjáról, de a hozzájutás megkönnyítése érdekében honlapunkra is elhelyeztük (letölthető kitölthető, írható doc formátumban). Mivel a kérdőív jelenleg csak angol és francia nyelven érhető el, ezért azok számára, akiknek ez nehézséget okoz készítettünk egy egyszerűsített és kivonatos fordítást a kérdőív szövegére (csak a megértési szintet célozva – ez pdf formátumban innen letölthető).

2013. március – A Főváros új szabályozása a budapesti Duna-part hasznosításáról

A főváros új koncepciót és intézkedési tervet alkotott a budapesti Duna-partok hasznosítására. Szövetségeink örömmel üdvözölték azt, hogy egységes szemlélet alapján és – végre évtizedek után – viszonylag komplex gondolkodásmódon közelítették meg a megoldás lehetséges változatait. Beárnyékolta örömünket az, hogy a tervezett intézkedések figyelmen kívül hagyták a fővárosba érkező mintegy 1,75 millió hajóra szálló turista és az őket Budapest szépségeivel, a magyar vendéglátás kiválóságaival megismertető hagyományos hajózások érdekeit és igényeit (a társadalmi egyeztetés teljes mértékben elmaradt). Számos apró hibát is felleltünk a tervezetben, amelyek a gyakorlatban végrehajthatatlan elképzeléseket fogalmaznak meg (pl. az Újpesti-öbölben létrehozandó kb. 50 db utasszállítást pillanatnyilag nem végző hajó elhelyezését tervezi be, kizárva az utak közti időszakban e hajók városi területen várakozását). Bízunk benne, hogy a főváros belátja és korrigálja e hibákat és a szakma képviselőivel együtt keresi a megfelelő megoldásokat. Ellenkező esetben – esély van arra, hogy – összeomolhat a főváros személyhajózása, de a viteldíjakban mindenképpen jelentős emelkedést (inflációt) gerjeszt. A fővárosnak egy kiemelkedően fontos színfoltja és imázseleme a szállodahajók budapesti kikötése, itt tartózkodása (hatékonyabb reklámhordozót keveset lehetne megnevezni). Ezek elriasztása Budapestről különféle feltételek jelentős – számukra kedvezőtlen – megváltoztatásával komoly gazdasági károknak lehet előidézője. A tervezett intézkedések egy része ilyen.

2013. március – A MAHOSZ elnöke együttműködési megállapodást kötött román felekkel

A MAHOSZ elnöke – Szalma Botond – együttműködési megállapodást kötött román partnerekkel az Aldunán és Constatnta térségében hajózó vállalkozások tevékenységének könnyítése érdekében. A szerződés szövege innen nyitható meg.

2013. március – A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megújítani tervezi az állami hajós képzés feltételeit

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megküldte véleményezésre az állami és ehhez kapcsolódó kétszintű hajós szak- és felnőttképzésre vonatkozó rendeletének új változatát. Szövetségünk annak áttanulmányozása után súlyos hiányosságokat és aggályát jelezte a minisztériumnak, mivel a tervezetet teljes mértékben alkalmatlannak találta szakmai, államigazgatási szempontból, valamint többszörös ütközést vélt felfedezni a Kormány programjával. Elsődleges problémánk a tervezettel az, hogy olyan oktatás végi kimenetet biztosít, amire a szakma nem tart igényt (az NFM saját – a nemzetközi előírásokat tükröző – jogszabályaival is ellentétes szabályozást tartalmaz – teljes mértékben koordinálatlan). Változatlan formában történő bevezetése 2, ill. 3 éves munkanélkülivé képzésként értelmezhető.

2012. december – Szövetségünk elnöke előadást tartott a hajózás kérdéskörében

Szalma Botond figyelemfelhívó előadást tartott a Reális Zöldek rendezvényén, ahol elhelyezte a hajózás problémáit a ma világában – az előadás megtekinthető erre a linkre kattintva.

2012. december – Hatósági díjak

Szövetségünk a közlekedésért felelős miniszterhez fordult a hatósági díjak felülvizsgálatát kezdeményezve. Valamennyien úgy véljük, hogy a nyáron hatályba lépett új hatósági díjak súlyosan veszélyeztetik a hajózási iparágat, kirívó aránytalanságok alakultak ki az állam által nyújtott szolgáltatás és az ezekért fizetett díjak között. Javaslatunkra eddig nem érkezett válasz a minisztertől, amit nem tartunk jó üzenetnek akkor, amikor a Kormány a vállalkozások támogatását tűzte ki célul az ország gazdaságának erősítése érdekében. Ezúton is kérjük Miniszter Asszonyt, hogy kéréseinket vizsgálja érdemben és adjon választ egy iparág közel egészét képviselő érdekvédelmi szervezet levelére.

2012. december – Hajóvezető képzés a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány Hajós Akadémiáján

A Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány tájékoztatta Szövetségünket, hogy
– november 27-én radarhajós tanfolyamot indít Mohácson, valamint
– december 3-tól “A”, “B”, “C” és Szolgálati célú (nagy)hajóvezetői tanfolyamot indít (ennek keretén belül URH-rádiókezelő tanfolyamot is tart),
amelyekre az Alapítvány várja a jelentkezőket.

2012. december 18. – Új uniós rendelet a személyszállító hajók utasainak jogairól

Az Európai Parlament és a Tanács 1177/2010/EU Rendelete (2010. november 24.) a tengeri és belvízi közlekedést igénybe vevő utasok jogairól, valamint a 2006/2004/EK rendelet módosításáról december 18-án lép hatályba és számos elemében új szabályokat rendel alkalmazni. Felhívjuk t. Tagjaink és az Érdeklődők figyelmét arra, hogy az uniós rendeletek közvetlenül hatályosak a tagállamokban.
Szintén kiemeljük, hogy a rendelet tárgyi hatálya nem terjed ki a kiránduló és városnéző hajókra, továbbá az 500 m távolságot meg nem haladó utakra (azaz, pl. az átkelőkre). Minden más hajóra érvényes.

2012. november – A fővárosi Duna-szakasz hasznosításáról és a hajóállomásokról

Minden tisztelt Érdeklődő és szakmabeli figyelmébe ajánljuk a következő cím alól nyitható híradást és mellékleteit:
A kerületek nem adnák Tarlósnak a rakpartot…

2012. október – Új nemzetközi megállapodás a felelősségkorlátozásról (CLNI)

Tizenhárom európai (köztük valamennyi rajnai és több dunai) ország képviselői elfogadták az új CLNI egyezményt, amely a magyar hajózási vállalkozások működésében is jelentős változást hoz majd kihirdetésekor. Az egyezmény lényege az, hogy a jelenleg korlátlan felelősséget viselő vállalkozások olyan – magas, de belátható mértékű – kártérítési felelősségre térnek át, amely a biztosítás terén már kalkulálható kockázatot jelent a biztosítók számára, azaz a biztosítási díjak csökkenéséhez vezethetnek. Ugyanakkor a konkrét káresemény ismeretében a vállalkozás dönthet az egyezmény e részének alkalmazásáról vagy más megoldásról, azaz a számára legkedvezőbb megoldást választhatja. Az egyezmény kihirdetésével egyidejűleg várhatóan hatályba lép a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény kötelező biztosításra vonatkozó rendelkezése. A CLNI-egyezmény szövegét (egyenlőre csak idegen nyelven) ide kattintva tekinthetik meg.

2012. október – A vízügyi szakma elismert szakértőjének nyílt levele a Miniszterelnökhöz

A minden szakmabeli által tisztelt Pongrácz György nyílt levélben fordult Orbán miniszterelnök Úrhoz a Duna kezelésével kapcsolatban. A nyílt levél a “Világ magyarsága” c. hetilapban jelent meg, amit teljes egészében bemutatunk.

2012. október – Egyeztető megbeszélés a kötelékméretek korlátozásáról a Duna magyar és magyar-szlovák szakaszán

Szövetségünk képviselője is részt vett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által szervezett egyeztetésen, amely a korábban számos észrevételt kiváltó hatósági rendelkezés újraértékelését célozta. Véleményünk szerint kialakult a résztvevők között egy olyan konszenzus, amely alapján a hatóságok a rendelkezés módosításával nyugvópontra juttathatják a vitát. Ezzel együtt felhívjuk t. Tagságunk és a magyar Duna-szakaszon közlekedő nem magyar lobogójú hajók üzemeltetőit a hatóságok által közzé tett hajóútjellemzők (méretek) figyelmen kívül hagyásának a hajózás minden szereplője számára káros következményeire. Külön kiemeljük, hogy a gázlókon történő áthaladás során elegendő hajó-meder távolságot tartsanak. Kérünk minden hajót vezető szakembert, hogy a kötelékeik méreteit a hajó tényleges képességeihez (művelet és sebesség) és saját helyismeretük szintjéhez igazítsák, továbbá kétes üzemképességű hajókkal ne közlekedjenek a magyar szakaszon (sem).

2012. október – Szövetségünk elnökének szakmai sikere

Szalma Botondot, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnökét választották meg a Hajóbérlők és Hajózási Ügynökök Szakmai Szervezeteinek Világszövetsége, FONASBA (The Federation of National Associations of Ship Brokers and Agents) első alelnökének. A nagy tekintélyű nemzetközi szervezet elmúlt 43 éves története során soha nem került ilyen magas pozícióba magyar szakember. A Világszövetség velencei közgyűlésén a résztvevők egyhangúlag választották meg Szalma Botondot első alelnökké.

Gratulálunk és eredményes munkát kívánunk!

2012. október – Készülőben a Nemzeti Hajózási Stratégia

Szövetségünk is véleményezte a Nemzetgazdasági Minisztérium által készített stratégia nyilvánosságra hozott változatát. E dokumentum elkészültének örülünk, annak kevésbé, hogy a szakmai szervezeteket nem vonták be a munkába. Ennek ellenére támogatjuk a további munkát és itt közzé tesszük megküldött véleményünket.

2012. augusztus 20-21. – Szövetségünk képviselőinek megnyilatkozásai

Szövetségünk képviselői az utóbbi két napban több helyen megnyilatkoztak, részben a Hajófelvonulás, részben a hajózás általános kérdéseinen. A nyilatkozatok az alábbi linkeken hallgathatók/nézhetők meg:

2012. augusztus 20. – Sikeres hajófelvonulás a nemzeti ünnepen

Szövetségünk tagjai és néhány partner vállalkozás hajói nagy sikerrel vettek részt az állami ünnep részeként rendezett Hajófelvonuláson. A korábbi évektől eltérően most a személyhajókon kívül részt vettek áruszállító hajók, toló, vontató, jégtörő, iskolahajó, valamint olyan kuriózum is, mint a “Roham motoros”, amely 117 évével az egyik legkorosabb és felújítva aktívan üzemelő magyar hajó. Szintén résztvevője volt a felvonulásnak a még német lobogó alatt közlekedő, de magyar tulajdonosok üzemeltetése alatt álló kitűnő képességű “Fortuna-motoros”, a legnagyobb magyar iskolahajó, a Sopron motoros, és Magyarország második legnagyobb személyhajója a Hunyadi motoros. is. A hajókról és az azon utazó hátrányos helyzetű gyermekekről és kísérőikről készült képek ide kattintva tekinthetők meg (a későbbiekben néhány képpel kiegészítjük a fotóalbumot – látogasson el később is weboldalunkra!).
Szövetségünk elnöksége valamennyi résztvevő hajózási vállalkozásnak és a hajók személyzetének köszönetet mond a fegyelmezett és kitűnően kivitelezett bemutatóért és annak önzetlen finanszírozásáért.

2012. augusztus 15. – Még hajózható a Duna, de rohamosan romlik a helyzet

A Duna jelenleg még hajózható, de a tartós szárazság miatt rohamosan romlik a helyzet, és ha így megy tovább, szeptember közepére leállnak a teherszállító hajók a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) elnöke szerint. Tovább olvasom…

2012. augusztus 20. – Ismét együtt az ország

A nemzeti ünnepen ismét megrendezi Szövetségünk a hagyományos Hajófelvonulást, amely az idén a légijárművek bemutatója (ez 10.00 órakor kezdődik) után kb. 10.55 órától kezdődik és a Margit-hídtól indulva a Március 15-e tér vonaláig lesznek láthatók hajóink (kb. 11.50 óráig) változó helyszínekkel. A felvonulást követően – azzal részben párhuzamosan – az állami rendezvény meglepetés vendégeivel találkozhatunk a Margit- és Lánc-híd közötti területen. Az idei hajófelvonulás eltér a hagyományoktól abban, hogy nem csak szemészállító hajók, hanem toló és vontató hajók is a résztvevők között lesznek, és muzeális értékű hajó, egyesületi hajók, iskolahajó, jégtörő hajó is részese lesz az eseménynek. Hajóinkkal ezernél több hátrányos helyzetű fiatalt és kísérőiket visszük magunkkal ingyenesen, akik szerény ellátmányához – már visszatérően – a Barankovics István Alapítvány és magáncég nyújt támogatást.

Rendezvényünk része az állami ünnepségeknek és üzenetként azt szeretnénk a nézők elé tárni, hogy a hajózás él és élni fog, a hajós és a tengerész egy-egy nagyszerű, életre szóló hivatás és a magyar hajósok mindenhol Európában és tengerészeink az egész világon megállják helyüket, elismerést szereznek hazánknak. Várunk mindenkit szeretettel!

2012. július 22. – Szövetségünk tagjai a nándorfehérvári győzelem ünnepségén

Alapító tagunk a Személyhajósok Szövetsége hat tagvállalatának 12 hajója vett részt az ünnepi alkalommal szervezett hajófelvonuláson a Magyar Honvédség öt hajója, valamint a Tűzoltóság tűzoltó hajója, továbbá a Dunai Vízirendészeti Kapitányság biztosító hajói társaságában. Az eseményről néhány kép bemutatásával emlékezünk meg és ezúton is megköszönjük valamennyi hajót biztosító vállalkozásunk önzetlen közreműködését, továbbá a hajók vezetőinek a pontos, biztonságos végrehajtást. Bízunk benne, hogy augusztus 20-án délelőtt és este a tűzijáték alatt ismét találkozunk és a mainál is színesebb, szélesebb körből merítő felvonulással hívhatjuk fel a hajózás szépségeire, hasznára a közvélemény és a döntéshozók figyelmét. E helyen tolmácsoljuk a felvonuláson jelen levő kormányzati képviselők köszönetét is.

2012. június – Polémia a víz körül

Ismét észlelhető, hogy egyesek kezdik előrántani a “víz” kártyát és a szokásos csúsztatásokkal manipulálni az emberek józan ítélőképességét megalapozó tények megismerését. E jelenség egyik eleme megihlette tapasztalt vízügyes kollégánkat és ajánlható művében “lepleket ránt le” és “bűnbánatot” tanúsít. Javasoljuk minden olyan honfitársunknak elolvasásra, akik – szégyen ide, szégyen oda – gondolkodni mernek és a jövő nevű érdekes képződménnyel is felelősen próbálnak foglalkozni: Szlávik Lajos: Papírtigris.
A szerzőnek ezúton gratulálunk.

2012. június – Megszűnhet a katasztrófavédelmi hozzájárulás

2012. május 29-én benyújtásra került az Országgyűléshez egy törvényjavaslat, mely már idéntől hatályon kívül helyezné a katasztrófavédelmi hozzájárulás fizetési kötelezettségre vonatkozó előírásokat. Ha azt a parlament jóváhagyja már 2012-ben sem terhelné nyilatkozattételi, illetve katasztrófavédelmi hozzájárulás-fizetési kötelezettség az érintett cégeket.

2012. június 8. – Vízállás és gázlójelentésről

Szövetségünk értesülve arról, hogy ismét napirendre került a vízállás és gázló adatok közzétételének megszüntetése, levélben fordult az illetlékes állami vezetőkhöz, ami ide kattintva olvasható.

2012. június 8. – Kommentár nélkül

“KÖZLEMÉNY: Magyarország a Duna hosszú távú fenntarthatósága mellett

Az Európai Bizottság kezdeményezésére kilenc érintett ország képviselői a dunai vízi út fejlesztéséről szóló miniszteri nyilatkozatot írtak alá a Közlekedési Tanács ülésének alkalmából 2012. június 7-én, Luxembourgban. Magyarország alapos stratégiai vizsgálat hiányában nem tudta támogatni a hatályos nemzetközi jogi előírásokat meghaladó vállalásokat tartalmazó nyilatkozatot. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár egy nemzetközi munkacsoport megalapítását javasolta a problémás területek részletes elemzésére. Tovább olvasom…

2012. június 8. – Vélemény nyilvánosságra hozása korábbi nyílt levelünkkel kapcsolatban

A napokban nyilvánosságra hoztuk azt a levelünket, amelyet az illetékes hatóságoknak megküldtünk a Főváros területén közlekedő kétéltű busszal történt eseménnyel kapcsolatban. A buszt üzemeltető cég észrevételekkel látta el levelünket, amelyet most ezen a linkenközzéteszünk. A közzététel nem jelenti azt, hogy Szövetségünk egyetértene a levélben foglaltakkal, ugyanakkor fontosnak érezzük, hogy – különösen a szakmai – közvélemény árnyalt véleményt tudjon alkotni.

2012. május – Elgondolkodtató esemény a fővárosi Duna-szakaszon

Szövetségünk levélben fordult az illetékes hatóságok vezetőihez a napokban a budapesti Duna-szakaszon történt busz-balesettel kapcsolatban, amelyet teljes egészében itt nyilvánosságra hozunk, mivel olyan súlyos kockázatokat látunk, amelyre a közvélemény figyelmét is fel kell hívnunk. Tovább olvasom…

2012. május 17. -Közgyűlést tartott a Szövetség

Szövetségünk megtartotta éves közgyűlését, amelyen kiértékeltük a 2011. év eseményeit, az elért eredményeket és döntéseket hoztunk a 2012-es feladatok vonatkozásában.

2012. május – Módosulnak a hajózási hatósági díjak

A közlekedési miniszter 27/2012. (V.25.) NFM rendeletével módosította a hajózási hatósági eljárási díjakat. A módosítás egy-egy kivételtől eltekintve 3-52-szeres díjemeléseket jelent és 2012. június 24-ével lépnek hatályba. A változásokról készített táblázatunkat ide kattintva tekinthetik meg.

2012. május – Változás a közlekedésért felelős minisztérium hajózási osztályának élén

A közlekedésért felelős miniszter a nyugdíjas kor elérése kapcsán – a jogszabályi rendelkezések szerint – felmentette a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Víziközlekedési Osztályának vezetői besztásából Marton Tamást, az eddigi osztályvezetőt. Marton úr sokat tett a szakma érdekében és ezt mindannyiunk nevében köszönjük. Aktív és boldog nyugdíjas időszakot kívánunk. Tamás! Jó volt Veled dolgozni!

2012. április – Megkezdte a Nemzeti Közlekedési Hatóság az új formátumú hajós szolgálati könyvek kiadását

A magyar fél és a Rajnai Hajózási Központi Bizottság között kötött nemzetközi igazgatási megállapodás végrehajtásaként a NKH megkezdte a megállapodásnak megfelelő hajós szolgálati könyvek kiadását. A megállapodásról korábban értesítettük t. Olvasóinkat (emlékeztetőül annak szövege). Az eddig használt hajós szolgálati könyvek beteltükig a Duna vízrendszerén továbbra is használhatók, azonban a Rajna jogrendszerébe tartozó hajókon – a megállapodásnak megfelelően az új szolgálati könyvet vagy a rajnai szolgálati könyvet lehet használni (azaz nem szükséges két szolgálati könyv használata). A szolgálati könyvre vonatkozó jogszabály szövege ezen a címen olvasható.
Felhívjuk t. Olvasóink figyelmét, hogy néhány kisebb korrekció történt a hajós egészségügyi szabályozásban is, amelyet itt lehet megtekinteni.